Tuesday, February 6, 2007

روز مبارزه با ناقص سازی جنسی زنا ن


روز 6 فوریه به عنوان روز مبارزه با ناقص سازی جنسی زنا ن است. خشونتی که به اصطلاح و به غلط ختنه زنان نام گرفته است . ناقص سازی جنسی دختران در حال حاضر در 28 کشور آفریقایی و چند کشور خاورمیانه از جمله نواحی روستائی جنوب ایران اعمال می شود. سازمان ملل، آمار زنانی را که درآفریقا قربانی این خشونت شده اند، بین 100 تا 130 میلیون نفر اعلام کرده است. در کشورهای سودان، اریتره، اتیوپی ، کنیا و تانزانیا که به کشورهای منطقه شاخ آفریقا موسوم اند، ناقص سازی جنسی دختران بیشتر از سایر مناطق آفریقا دیده می شود.
عمل ناقص سازی جنسی دختران که با بریدن لبه های بیرونی آلت تناسلی زنانه صورت می گیرد معمولا در میان کودکان 4 تا نوجوانان 14 ساله مشاهده شده است. این در حالی است در اریتره و مالی، آلت تناسلی نوزادان دختر از 1 سالگی زیر لبه چاقو و تیغ قرار می گیرد.
با این که سازمان های زنان، موسسات آموزشی و بهداشتی طی سال های اخیر اقدامات متعددی برای مبارزه با ناقص سازی دختران انجام داده اند، با این وجود هنوز سالانه 2 میلیون دختر ، در معرض این خشونت قرار دارند.
ناقص سازی جنسی که برای کنترل و کاهش روابط جنسی دختران صورت می گیرد، همواره با عوارض روحی و جسمی شدیدی همراه است. بریدن لبه های آلت تناسلی همواره و تا آخر عمر، موجب درد شدید در موقع ادرار می شود. خونریزی داخلی، رشد کیست در دهانه رحم، عفونت مجاری ادرار، درد شدید هنگام آمیزش جنسی از جمله عوارض فیزیکی این خشونت آشکار علیه زنان اند

No comments: