Thursday, February 8, 2007

سقط جنین در قرن بیست و یکم


براساس تحقیقات و آمارهای موجود، سالانه 46 میلیون زن در سراسر دنیا سقط جنین می‌کنند و هر هفت دقیقه یک زن به خاطر سقط جنین غیرقانونی جان خود را از دست می‌دهد. بیشترین موارد مرگ در اثر سقط جنین غیربهداشتی در رومانی، کوبا و ویتنام، و کمترین موارد آن در بلژیک، هلند، آلمان و سوئیس ذکر شده است. تقربیا یک چهارم مردم دنیا در کشورهایی زندگی می‌کنند که سقط جنین در آن‌ها نه تنها مجاز نیست، بلکه جرم محسوب می‌شود و قابل مجازات است. به عنوان نمونه در ایران سقط جنین قتل عمد محسوب می شود، مگر در مواردی که جان مادر در خطر باشد. یا در نیکاراگوئه، با انجام هر سقط جنین هم مادر و هم پزشک به 10 سال زندان محکوم می‌شوند.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه 210 میلیون بارداری صورت می‌گیرد که نزدیک به 50 میلیون آن به سقط جنین منجر می‌شود. 20 میلیون از این سقط ها غیرقانونی است و اغلب در شرایط غیر بهداشتی انجام می‌شود. سالانه تقریبا 70 هزار زن در اثر سقط جنین غیربهداشتی جان خود را از دست می‌دهند و حداقل 5 میلیون زن به دلیل ابتلا به عفونت و سایر مشکلات ناشی از آن روانه بیمارستان می شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در اوگاندا از هر هزار زن 4/16 مورد به دلیل مشکلات بعد از سقط‌ جنین به بیمارستان مراجعه می‌کنند که این بالاترین رقم در سطح جهان است. دربنگلادش این رقم 8/2 در هر هزار مورد است که پایین‌ترین رقم در سطح جهان است. سهم کشورهای توسعه‌نیافته از سقط جنین‌های غیر بهداشتی 95 درصد است.
برخی معتقدند 30 درصد از سقط هایی که در ایران انجام می گیرد غیر قانونی است که در موارد بسیاری به مرگ مادر منجر می شود. عابد فتاحی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس می گوید: "بخاطر اینکه سقط جنین در ایران قتل عمد محسوب می شود هیچ آمار دقیقی در این مورد وجود ندارد."در کشورهای اروپایی سقط جنین با کمی تفاوت مجاز می‌باشد. مثلا در فرانسه تا 10 هفته، در نروژ تا 12 هفته و در هلند تا 24 هفته پس از بارداری می‌توان جنین را سقط کرد.
"سوشیلاسینک" که سرپرستی یک تیم تحقیق در نیویورک را به عهده دارد و از 13 کشور جهان اطلاعات مربوط به سقط جنین را جمع آوری کرده می‌گوید: "شواهد علمی نشان می‌دهد که عوارض ناشی از سقط جنین غیربهداشتی بسیار زیاد است و برای ازبین بردن این روش خطرناک که عامل مهمی در بیماری و مرگ و میر زنان می‌باشد باید امکانات سقط جنین بهداشتی و قانونی بوجود آورد

No comments: