Tuesday, July 10, 2007

طرح جیره بندی آزادی


كمتر از 24 ساعت پس از افتتاح رسمي شبكه تلويزيوني "پرس تي وي" از سوي محمود احمدي نژاد كه با شعار نگاه بي طرفانه به خبر افتتاح شد، روزنامه هم ميهن پس از 42 شماره و خبرگزاري كار بطور هم زمان توقيف و محدود شدند.
روزنامه هم ميهن در دور جديد انتشار خود كه از ارديبهشت ماه گذشته آغاز شد به همراه تعدادي از روزنامه نگاران حرفه اي راه و روشي ميانه رو و آرام را در پيش گرفته بود. با اين وجود بعد از انتشار چند شماره، اين شايعه در ميان مطبوعاتي ها پيچيد که به زودي توقيف خواهد شد.
از سوي ديگر خبرگزاري ايلنا، وابسته به خانه كارگر پس از چندين سال فعاليت همزمان با هم ميهن دچار محدوديت هاي تازه اي شد. اگرچه بر اساس وضعيت جديد ايلنا، توقيف شده محسوب نمي شود، اما از مسوولان آن خواسته اند تا اطلاع ثانوي از فرستادن اخبار بر روي تلكس خودداري كنند. چند روز پيش از اين دستورحيدري، مدير اين خبرگزاري "تحت فشار هاي متعدد از سوي وزارت ارشاد، نهادهاي امنيتي و.. مجبور به استعفا شده بود".
خبرگزاري ايلنا چند ماه پس از روي كار آمدن دولت نهم با محدوديت هاي بسياري مواجه شد تا جايي كه حدود يكصد نفر از اعضاي تحريريه آن يكباره اخراج شدند.
يكي از مقامات دولتي سال گذشته در مورد خبرگزاري ايلنا گفت: "خبرگزاري ايلنا خبرگزاري دشمن است چرا كه بيش از 60 درصد منابع گزارش سازمانهاي حقوق بشري از موارد نقض حقوق بشر در ايران از خبرگزاري ايلنا است".
خبرگزاري ايلنا ضمن انتشار اخبار کارگري، بسياري از اخبار مربوط به دانشجويان را نيز پوشش مي داد، اما دو هفته قبل به ايلنا دستور داده شد كه از درج اخبار دانشجويي بپرهيزد.
پيش از اين صفار هرندي وزير ارشاد در گفت و گو با هفته نامه پرتو سخن در مورد سياست مطبوعاتي دولت نهم گفته بود: "امروز در كشور احزاب بزرگ و قوي وجود ندارد، اما روزنامه هايي هستند كه كار احزاب را انجام ميدهند و اين با كار مطبوعاتي در تعارض است".
بر اساس همين برخوردهاست که برخي مطبوعاتي مي گويند روزنامه هم ميهن و خبرگزاري ايلنا بر اثر فشار مقام هاي دولت نهم توقيف شده اند. روزنامه هم ميهن در دوران انتشارش تنها يكبار جوابيه اي را از نهاد رياست جمهوري به چاپ رساند كه در پاسخ به مطلبي در باره تشكيل شوراي سياستگزاري و نظارت بر انديشه هاي احمدي نژاد بود. درآخرين شماره اين روزنامه هم نقل قولي از احمدي نژاد در مورد سهميه بندي برق درج شده بود كه از سوي نهاد رياست جمهوري تكذيب شد در حالي كه به گفته يكي از اعضاي تحريريه اين روزنامه خبر فوق به نقل از يکي از خبرگزاري هاي رسمي به چاپ رسيده بود. به گفته اين عضو تحريريه هم ميهن، رئيس جمهور در اين جوابيه راه و روش هم ميهن را تخريب دولت و استكباري خوانده بود. اين جوابيه همچنين روزنامه هم ميهن را متهم به تضعيف دولت اسلامي مي كرد. اين جوابيه به علت توقيف روزنامه چاپ نشد.
همچنين صبح ديروز جوانفكر، مشاور مطبوعاتي رئيس جمهور خبر از پي گيري قضايي خبر منتشره از سوي هم ميهن داده بود.
روزنامه هم ميهن و خبرگزاري ايلنا هر كدام ده ها نفر پرسنل دارند كه در وضعيت جديد همه آنها بيكار شده اند يا خطر بيکاري آنان را تهديد مي کند. برخي معتقدند تعطيلي هم ميهن و محدود کردن ايلنا در يك روز، از رويكرد جديدي در عرصه خبر و برخورد با رسانه ها از سوي دولت نهم حکايت مي کند. دولت نهم همواره از ابتداي روي كار آمدن به دنبال دشمناني در ميان رسانه ها بود. از نظر اين دولت همه كارهايي كه به ضرر مردم تمام شد از جمله گراني ها و تحريم هاي سازمان ملل و... توطئه رسانه ها بود

No comments: